DE LA VILLE DE PARIS.
95
[i547]:
et remboursement desd, n° m livres tournois, ainsi qu'il appert par lesd, lettres de contract; par le moyen duquel lesd, plus valleurs ont appartenu et appar­tiennent ausd. Prevost et Eschevins, tout ainsi qu'ilz eussent esté contrainctz porter la perte, si par for­tune la valleur desd, aydes feust diminuée. Et les ont cy devant employez, tant pour subvenir aux affaires et pour le service du feu Roy que pour les fortiffi­cations, emparemens et reparations de lad. Ville, quaiz, pavez et autres affaires d'icelle, suyvant la per­mission qui sur ce leur en feust octroyée par led. feu Roy, par ses lettres patentes du. . . jour de.. . . l'an mil v°. . Jl\ ainsi qu'il appert par les comptes dud. Receveur sur ce renduz.
k Et voyant les Prevost et Eschevins qui sont de present que, par le compte à eulx rendu au moys de Juillet dernier du revenu desd, aydes, y avoit quelque fons procedant desd, plus valleurs, auroient incontinant ordonné eslre procedé aux reparations qu'ilz voyoient estre neccessaires à faire en lad. Ville, c'est assavoir : au réservoir ou bassin de la fontaine des Saincts Inocens, qui dès longtemps estoit en ruyne, qui est pour le grant prouffit,
honneur et embellissement de lad. Ville; aux portes Sainct Denis et Sainct Martin, qu'ilz auroient faict entierement redresser, reparer et couvrir, tant d'ar­doise que plomb, tout à neuf. Aussi auroient ordonné les portes, harces, et pontz levys des portes de Sainct Victor et Bordelles, Sainct Jacques et Sainct Michel eslre reparez et redressez à neuf, pour la grande neccessité qu'il y ont trouvée, en faisant la visi­tacion desd, lieux. Aussi ont ordonné et faict paver la chaussée de la porte du Temple, tout à neuf, jusques à l'orme de la Courtille, pour eviter au mauvais et dangereulx chemyn qui y estoit. Ont faict paver les quaiz estans ès abreuvoirs Popin et du Louvre; faict faire plusieurs grandes tranchées pour recouvrer l'eaue venant ès fontaines de lad. Ville qui estoient à peu près taryes, pour la grande seicheresse du temps, et faict plusieurs autres repa­rations, chose qui ne se peult faire sans bien grande despence, qui reviendra par estimation de quinze ù seize mil livres, ou environ. Et vous declairent neant-moingtz qu'ilz sont très humbles et obeyssans sub-getz et serviteurs du Roy, et que leurs corps et biens sont et tousjours seront à son commandement."
CXIV [LXIII]. — [Assemblée générale touchant le rachat des fermes du hed fourché,
ET DU HUITIÈME DU QUARTIER DE GREVE.]
i" octobre 1547. (Fol. 67 v°.)
Du samedi, premier jour d'Octobre mil vc qua­rante sept.
En assemblée le jourd'huy faicte, en la grande salle de l'Ostel de la ville de Paris, de Mess" les Conseillers et Quarteniers et huit notables bourgeois, mandez de chascun quartier, pour oyr et entendre ce que Monseigneur Monsr l'Evesque de Soissons, Mess" le General de La Chesnaye et le seigneur de Bandeville avoient à dire de par le Roy; en laquelle se sont trouvez, c'est assavoir :
Mond, seigneur l'Evesque de Soissons, de La Ches­naye, de Bandeville, Commissaires du Roy;
Monsr le Prevost des Marchans, M* Loys Gayant;
Berthelemy, Charpentier, Lecirier, Viallart'2', Eschevins ;
Messrs de Bragelongne, de Livres, T. de Brage­longne, Paillart, Courtin, Lecomte, Conseillers de Ville;
Basannier, Maciot, de Sainct Germain, Godeffroy,
commissaires nommés par le Roi pour conclure cette négociation étaient Pierre Filleul, archevêque d'Aix, Jean de Selve, premier président du Parlement, Thibault Baillet, second président, Jean Nicolay, premier président de la Chambre des Comples, et Louis Picot, premier président de la Cour des Aides. Leur procuration, datée du 2 septembre 152 2, est incorporée dans l'acte de vente ainsi que les délibérations du Bureau de la Ville du ier et du 3 septembre, accompagnées de la liste des assistants à l'assemblée géné­rale. Il y a d'autant plus d'intérêt à signaler ces derniers documents, qu'il sont extraits d'un registre de Délibérations du Bureau de la Ville de Paris, aujourd'hui perdu. (Cf. notre 1" vol. imprimé, p. 273.)
C Ces blancs sont au registre. Peut-être s'agit-il des lettres du 1" mars i543 (n. s.), portant prorogation de divers aides, impôts et octrois, en faveur de la Ville de Paris, «pour les deniers precedens desd, aydes estre comertiz et employez, ès fortijficacions el répa­racions des fossez, portaulx, murailles, rempars, quaiz el fonleines de lad. Villez, etc (Archives nat., X'° 8613, fol. 3g5, et KK.1012, fol. 57.)
'2) Nicole Lecirier, avocat, et Michel Vialart, conseiller en la Conservation des privilèges de l'Université, les deux nouveaux échevins, élus le 16 août précédent, en remplacement de Jacques Aubry et de Denis Tanneguy.